Pokud patříte k milovníkům přírody, určitě jste někdy přemýšleli nad tím, jakou zátěž životnímu prostředí způsobuje, často technicky velmi obtížná, výroba vašeho vybavení. Vysoké nároky na kvalitu totiž s sebou nesou i nemalé nároky na energii a zdroje. V dnešním světě neustálé honby za stále většími výdělky však získávání oněch zdrojů nebývá vždy etické a mnohdy ani šetrné k životnímu prostředí. Ruku v ruce se zpřísňující se legislativou a zvyšující se poptávkou po výrobcích pro životní prostředí příznivějších vznikl systém bluesign®, který je pro všechny ekologicky smýšlející sázkou na jistotu.
Precizní jako švýcarské hodinky
Bluesign® systém představuje vizi šetrného přístupu při výrobě textilu a prostředků k jeho ochraně i údržbě. Jedná se o nejpřísnější normu ochrany životního prostředí, spotřebitele, zdraví a bezpečnosti práce na světě. Systém zaštiťuje celý řetězec výroby textilu od získávání materiálu, chemikálií pro jeho úpravu, až po čištění a údržbu.
Systém vznikl ve Švýcarsku v roce 2000 za účelem minimalizování škodlivých vlivů textilního průmyslu na člověka i přírodu. Cílem je sjednotit dodavatele chemikálií, výrobce textilu a prodejce, aby vyšli vstříc zodpovědnější, zdravější a šetrnější budoucnosti udržitelného textilního průmyslu. Systém se snaží eliminovat nebezpečné aspekty výroby už na začátku. Nezávislí odborníci navrhují optimalizace výběru materiálů, nezávadných chemikálií, spotřeby energie a vody. Dbají také na zodpovědné a etické získávání zdrojů a bezpečnost pro lidi i životní prostředí. Kontrolovány jsou i emise vypouštěné do ovzduší a vody či dodržování bezpečné hladiny hluku.
Mějte přehled o tom, co kupujete
Bluesign® dohlíží na to, zda výrobce provedl navrhovaná opatření a zlepšení. Teprve potom se daná firma může stát partnerem programu. To znamená, že její výrobky budou označeny štítkem bluesign® standard.
Může se jednat o označení bluesign® approved fabric (textilie schválená bluesign® standardem), nebo o bluesign® product (výrobek schválený bluesign® standardem).
V prvním případě jde o normu na textilie použité při výrobě produktu. Devadesát procent textilií musí odpovídat bluesign® standardům. Zbylých deset procent nesmí přijít do přímého kontaktu s kůží a nesmí obsahovat prvky, které nejsou v souladu se seznamem látek schválených bluesign® standardem (BSSL).
V případě označení bluesign® product si můžete být jisti, že takových látek nebude více než 5 %. Navíc i tyto látky musí být v souladu se zmíněným seznamem BSSL a musí projít laboratorními testy. Norma bluesign® produkt se vztahuje také na potisky, nášivky, spony, pásky a veškeré další příslušenství. Tyto prvky musí odpovídat standardu minimálně ze 30 %.
Jako první získala bluesign® certifikaci firma Granger’s, která vyrábí impregnace a čistící prostředky. Její produkty nesou označení bluesign® aprroved. Je však zřejmé, že už tak přísný a složitý systém se stává ještě nepřehlednějším u komplexnějších produktů. Vyrobit například batoh složený z desítek částí, který by odpovídal požadavkům normy bluesign® product, je takřka nemožné. Přesto se čím dál více výrobců snaží prosadit tento standard v celém řetězci svých dodavatelů a docílit kompletní nezávadnosti svých produktů.
Kromě Granger’s naleznete v našem sortimentu také další značky, které se mohou pyšnit spoluprací s bluesign® systémem. Jedná se především o špičkové výrobce, mezi něž se řadí The North Face, Patagonia, Burton, Deuter, Salewa, Mammut, Jack Wolfskin a Vaude.
Autorem článku je náš externí kolega Jakub Španihel.
Žádné komentáře