Asi nejednomu zkušenějšímu, ale i příležitostnému cestovateli se někdy stalo, že byl jeho let opožděn, nebo dokonce zrušen. Pokud máte kvůli tomu zničené plány na dovolenou nebo třeba důležitou byznys schůzku, rádi byste za komplikace dostali alespoň nějaké odškodnění. Kdy na ně máte nárok? A jak o náhradu škody požádat?
Základním pravidlem je, že každá letecká společnost má podmínky a výši kompenzace nastavenou trochu jinak. Když se tedy něco pokazí a letadlo se odlepí od ranveje o několik hodin později, nebo vůbec, nejjednodušším řešením je zavítat na web dané aerolinky a k informacím o kompenzacích se takzvaně proklikat.
Kdy můžu žádat o kompenzaci?
Evropský parlament vydal v roce 2004 nařízení, kterým stanovuje pravidla náhrad cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu, zpoždění letu, nebo jeho zrušení. Toto nařízení stanovuje několik společných podmínek pro letecké společnosti členských států Evropské unie.
Dopravce je povinen informovat cestujícího o zrušeném letu buďto alespoň dva týdny dopředu, nebo minimálně týden před odletem a zároveň mu nabídnout jinou alternativu. Pokud se tak nestane, mělo by ze strany aerolinky k odškodnění dojít. V jaké bude formě ale záleží na konkrétní společnosti. Všude existují výjimky, a nevyhýbají se ani létání. K žádné kompenzaci nedojde, pokud se let zrušil kvůli mimořádným okolnostem, kterým nemohl nikdo zabránit, jako například nepřízeň počasí, nepokoje a stávky nebo i srážka s ptákem.
Zpoždění | Odškodnění |
2 a více hodin do 1500 km | až 250 euro |
3 a více hodin do 3500 km | až 400 euro |
5 a více hodin u letů nad 3500 km | až 600 euro |
Poměrně často se stává, že zmeškáte navazující let. Pokud jsou obě letenky rezervované u jedné letecké společnosti, na odškodnění nárok máte. V případě, že každý let absolvujete s jinou společností, pravděpodobně nárok na kompenzaci nevznikne. Stejně tak se vrácení peněz nejspíš nedočkáte, pokud nerezervujete přes oficiální weby leteckých společností, ale přes vyhledávače jako je Pelikán.cz, Kiwi.cz nebo Letuška.
Jak o odškodnění požádat?
Komplikace během cestování jsou jednou z nejvíce nepříjemných věcí, a žádání o kompenzaci se k zážitkům, které chcete na cestách řešit, asi taky neřadí. Vždy záleží na aerolince, se kterou jste měli v plánu letět, jaká má vnitřní pravidla a jak se k nastalým problémům postaví.
U společnosti Czech Airlines máte v případě zpoždění nárok na občerstvení, hotel, a vrácení peněz za letenku, když už nemohl být splněn cíl vaší cesty. A pokud se let opozdí o pět hodin, cestující by měl dostat zpět peníze za letenku a při nejbližší příležitosti i zpáteční let do původního místa odletu . Aerolinka nabízí těm, kterým se let úplně zrušil, buď kompenzaci ve formě poukazu, nebo převodu na účet. A její hodnota se zase odvíjí od vzdálenosti letu. Na webu najdete formulář, jehož prostřednictvím o proplacení požádáte.
U British Airways jsou podmínky stejné. Cestující opět může použít online formulář a nebo poslat písemnou žádost, do které uvede osobní údaje a detaily konkrétního letu.
U společnosti Lufthansa existuje možnost požádat o proplacení zrušeného letu online přímo ve vašem účtu. Většina aerolinek má na svém webu jednoduché a přehledné prokliky na všechny informace týkající se zpožděných nebo zrušených letů.
A co vy? Jak jste řešili reklamace svých zpožděných či zrušených letů? Podělte se se svými zkušenostmi do komentářů!
Zdroj fotografií: pixabay.com
Žádné komentáře