Švédská značka Fjällräven se v současné době těší velkému zájmu jak mezi mladými, kteří tráví většinu svého času v ulicích velkoměsta, tak i mezi outdoorovými nadšenci. A není divu, filozofie, na které si Fjällräven zakládá, jednoduše dává smysl. Přesvědčte se sami, že si tato značka, v naší nabídce zbrusu nová, rozhodně zaslouží i vaše sympatie.
1. Léty prověřená kvalita
Společnost Fjällraven vznikla již před více než 50 lety. V prvopočátku se jednalo o počin čtrnáctiletého Ake Nordina, jenž byl s v té době dostupnými batohy značně nespokojen, a tak si vyrobil vlastní. Jednalo se tedy o takovou z nouze ctnost, která však úspěšně zaplnila obrovskou díru na švédském trhu, jež do té doby žalostně zela prázdnotou. Z podomácku vyrobené tašky s dřevěným rámem se sortiment postupně rozšířil na veškeré vybavení do přírody – Fjällräven je tak dnes kromě batohů expertem také na outdoorové oblečení či spací pytle ve špičkové kvalitě.
Ačkoliv výchozí filozofie zůstává stále stejná – tedy snaha vyvíjet výrobky, které jsou funkční a odolné tak, aby lidem umožnily užít si pobyt v přírodě na maximum a byly zároveň šetrné k přírodě – prochází využívané technologie a materiály neustálým vývojem a inovacemi. A očividně úspěšně, pověst firmy je totiž i nadále neposkvrněna a pojí se se samými superlativy. Všechny výrobky Fjällräven se tak mohou pyšnit kvalitním zpracováním a poptávkou v již více než 20 zemích světa.
2. Batohy, na které je spoleh
Vyrábět inovativní a funkční vybavení, které je zároveň velmi ekologické, není snadné. Fjällräven však zjevně ví, jak na to! Své příznivce si tato firma našla napříč všemi generacemi a v průběhu let získala spoustu významných ocenění.
Veškeré produkty jsou vyráběny tak, aby byly velmi odolné a dlouho vydržely. Jednak je to benefit pro uživatele – nikdo přeci nechce batoh, který se po pár nošeních rozpadne. Fjällräven na to však jde velmi rafinovaně a domýšlí své činy do důsledků. Delší výdrž batohů totiž znamená také méně odpadu, tudíž je jejich odolnost výhodná nejen pro nás, ale i pro naši planetu, jejíž kouty tak můžeme s tímto skvělým parťákem na zádech objevovat v nezničené podobně zase o něco déle.
Zárukou kvality je také švédský původ. Severské země a jejich standardy obecně bývají spojovány se špičkovými produkty. Drsné podnebí a zalesněná krajina navíc umožňuje dokonale se vcítit do specifických potřeb milovníků outdoorových sportů, a tak vznikají skvosty, které vám pohyb v přírodě maximálně usnadní.
3. S pokorou vůči přírodě i lidem
Kromě spokojenosti zákazníka leží tvůrcům batohů Fjällräven na srdci zejména příroda. Motto „Nezanechat žádné stopy“ provází celou výrobu již od jejího počátku. Zlepšování výrobních procesů, vybírání vhodných surovin a snižování spotřeby vody, energií a chemikálií je naprostou samozřejmostí. Implementace strategie Reduce, reuse, recycle tak v praxi znamená například použití impregnace bez fluorocarbonu (PFC), který prokazatelně škodí životnímu prostředí nebo zaměření se na recyklované a recyklovatelné materiály. Díky rovným liniím batohů dochází také k minimalizaci zbytečného odpadu z používaných materiálů.
Společnost Fjällräven se již mnoho let angažuje i při ochraně zvířat. Pomoci se snaží zejména ohrožené lišce polární, jež je ztvárněna také v jejich logu. Té hrozí vyhynutí především kvůli její překrásné kožešině, která je lákadlem pro lovce poháněné poptávkou módního průmyslu. Svou daň si však vybírá také změna klimatu a konkurenční boj se stále se rozpínající liškou obecnou. Fjällräven tak od roku 1990 podporuje výzkumné projekty, pomáhá šířit informace o tomto ohroženém druhu a finančně se podílí na zajištění dostatku potravy pro přeživší lišky na švédském území.
Ideální podmínky se však Fjällräven snaží zajistit také svým zaměstnancům. Energie je vkládána i do úsilí jít příkladem všem svým obchodním partnerům. Dodavatelé musí podepsat etický kodex firmy, s nímž musí být pravidla partnerských společností v dokonalém souladu. Fjällräven se snaží přispět i ke zlepšení životních podmínek těch, kteří se podílejí na výrobě jejich produktů, férová produkce je tedy rozhodně jedním z hlavních dlouhodobých cílů. Kromě toho v rámci dobročinnosti pravidelně dodávají teplé zimní oblečení potřebným dětem a rodinám ve východní Evropě.
4. Styl mísící se s nadčasovostí
Nyní se dostáváme k poněkud povrchnějším záležitostem, pro nás, běžné konzumenty, však neméně důležitým. Takže na rovinu – Fjällräven teď prostě frčí! Narazíte na něj na Instagramu i YouTube, ale i na stránkách mnohých lifestylových časopisů a blogů. Zejména batoh Kånken je dnes již téměř ikonický. V městské kultuře bývá spojován spíše s hipstery, kterým není osud naší planety lhostejný, ale běžně jej můžete obdivovat na zádech lidí vyznávajících všemožné módní styly a světonázory.
A proč jsou batohy Fjällräven tolik oblíbené? Jsou unisexové, vhodné do města i přírody a jejich design je maximálně nadčasový (také proto, abyste jej nechtěli s novou módní vlnou vyhodit, a produkovat tak další zbytečný odpad). K dostání jsou v několika barevných variantách, přičemž jsou všechny nabízené odstíny velmi intenzivní a zaujmou na první pohled. Praktická ucha batohu Kånken a Re-Kånken vám pak umožní zvolit si preferovaný způsob nošení – buďto v ruce nebo na zádech.
A nesmí chybět ani nezbytné zabrnkání na lehce infantilní strunu ukrytou ve většině z nás – roztomilé logo s lištičkou je prostě srdcová záležitost!
5. Zdraví je to nejcennější
Posledním, avšak rozhodně neméně podstatným důvodem, proč batohům Fjällräven propadnout, je důraz na zdraví. Kromě zdraví přírody, myslí tento výrobce také na to naše. Asi pro vás nebude překvapením, že jsou batohy pro naše záda lepší variantou než tašky jednostranně zatěžující naši páteř. Mnohdy však batohy působí nepřehlédnutelně sportovním dojmem, a tak míříme-li do města, upozadíme své zdraví a dáme přednost raději módní tašce. Jak už jsme si však řekli, batohy Fjällräven váš styl rozhodně neohrozí, a vy tak můžete dopřát svým zádům pohodlí, které si zaslouží.
K němu přispěje i kvalitní zádový systém, jenž zajistí příznivější rozložení zátěže. Samotné batohy jsou přitom velmi lehké, a nebudou vám proto tuto zátěž zbytečně navyšovat.
Závěrem se opět vracíme ke snaze o co nejmenší ekologickou stopu, čímž se kruh uzavírá. I my jsme totiž součástí přírody, i když na to máme občas tendenci zapomínat. Když se tedy zaměříme na ochranu přírody, chráníme tím vlastně i sami sebe. Aneb jak trefně shrnuje následující video, bez přírody jsme ničím.
Kvalita, funkčnost, styl a ekologie, to jsou zásadní argumenty, které značce Fjällräven rozhodně připisují plusové body!
Přesvědčily vás? Podělte se s námi o své dojmy v komentářích.
Žádné komentáře